SPARREN MET DAVID – ‘Wat je beter aan kinderen kunt vragen in plaats van ‘hoe was je dag?’

Wat is het toch verleidelijk he? Om je kind, zodra het uit school komt, te bestoken met goed bedoelde vragen. Met name de vraag ‘hoe was het op school’ rolt vrijwel automatisch uit onze mond. We hopen hiermee meer inzicht te krijgen in de leefwereld van onze kinderen, we denken interesse te tonen, betrokkenheid, maar vaak lijken we onze kinderen enkel van ons af te stoten. Getuige de korte antwoorden ‘prima’, ‘goed’, ‘leuk’. En daarmee basta.

Nu is dit eigenlijk heel logisch. Jij start het gesprek. Het is jouw behoefte, niet die van jouw kind . En daarnaast is de vraag ook nog eens weinig creatief. Daarom deel ik 10 varianten op de vraag ‘hoe was het op school’ met je, die ervoor zorgen dat je echt contact met je kind zal ervaren en dieper inzicht krijgt in zijn of haar belevingswereld. Zet hem op!

 

1. “Wat was het leukste vandaag?”

Deze vraag zorgt ervoor dat je de aandacht verschuift van de gebruikelijke routine van jouw kind naar zijn of haar hoogtepunten.
Zo verleg je de aandacht heel bewust naar de positieve aspecten van de dag. En dit is mooi. Zeker voor kinderen die wat hoger scoren op negativisme (met name focussen op de zaken die niet goed gaan op de dag). Deze vraag nodigt hen uit om de positieve aspecten te blijven zien.
Zo help je ze te ontdekken dat er altijd wel iets fijns te ontdekken is aan een dag, al is het maar de boterham met hagelslag tijdens de lunch. Hiermee zeg ik niet dat een kind geen negatieve gevoelens mag ervaren. Maar ook aandacht blijft behouden voor dingen die wel goed gaan of leuk zijn. Niks is zwart wit in het leven.

2. “Heeft iets je vandaag verrast?”

Verrassingen kunnen variëren van onverwachte wetenschappelijke experimenten tijdens natuurkunde tot als tweede gekozen worden voor het voetbalteam. Deze vraag nodigt jouw kind uit om écht wat dieper na te denken over de gebeurtenissen van de dag en leuke details met je te delen (die je anders hoogstwaarschijnlijk niet zal horen)

3. “Op wie was je trots vandaag?”

Deze vraag kan de sociale vaardigheden van jouw kind vergroten. Het geeft jouw kind de kans om na te denken over het sociale gedrag van leeftijdsgenootjes en aspecten te ontdekken waar hij of zij trots op is bij anderen. Misschien zijn ze wel trots op een vriend die zo’n mooi cijfer heeft behaald voor zijn wiskunde proefwerk. Of zijn ze trots op een leeftijdsgenootje die het wel aandurfde om tijdens de pauze deel te nemen aan die verhitte klimaat discussie. Ik noem maar wat.

4. “Wanneer was je trots op jezelf vandaag?”

Naast het aangeven waarom ze trots zijn op anderen, is het ook belangrijk om kinderen expliciet stil te laten staan bij hun eigen prestaties.
Hoe klein iets ook is of lijkt, even de tijd nemen om te erkennen dat ze moedig waren, er hard voor hebben gewerkt, doorzettingsvermogen hebben getoond, kan hun zelfvertrouwen vergroten en bepaald gedrag versterken. Het mooie hiervan is dat jouw aandacht voornamelijk uitgaat naar ‘de weg ernaar toe’, in plaats van het eindresultaat, het antwoord. Dus ‘Hoe heb je dit voor elkaar gekregen?” of ‘hoe komt het dat je hebt doorgezet, ik kan mij namelijk voorstellen dat…’.

5. ”Wat zou vandaag nog beter hebben gemaakt?’

Dit nodigt jouw kind uit om bepaalde frustraties met je te delen. Hierdoor krijg je als ouder niet alleen meer inzicht in de dingen waar ze mee worstelen, maar geef je jouw kind ook de kans probleemoplossende vaardigheden te ontwikkelen en zich bewust te worden van zaken die ze morgen wellicht al willen veranderen.

 

 

HET BÉSTE VOOR JOUW KIND

THEATERSHOW ONS KIND

6. “Wat was het meest interessante dat je hebt geleerd?”

Door open vragen te stellen, geef je hen de vrijheid om dingen met je te delen die ZIJ zelf interessant vinden. Dit stimuleert hun leergierigheid.
In plaats van naar een specifiek onderwerp te vragen of je enkel te focussen op de uitkomt van die ene belangrijke toets, geef je hen de kans te praten over hun passie, hun nieuwsgierigheid, hun liefde voor leren, ongeacht hoe ze presteren op (gestandaardiseerde) tests.

7. “Wat heb je in de pauze gedaan?”

Pauze is een belangrijk onderdeel van de sociale en fysieke ontwikkeling van onze kinderen. Deze vraag kan leiden tot mooie verhalen over vriendschap, samenwerking en spel, waarbij tegelijkertijd heel ongedwongen informatie wordt onthuld over de sociale vaardigheden van je kind. Het is sowieso fijn om te weten of ze in de pauze alleen hebben gespeeld, met vrienden hebben gepraat of hebben deelgenomen aan een groepsactiviteit.

8. “Tegen wie was je aardig vandaag?”

Deze vraag stimuleert empathie en altruïsme. Het zet jouw kind ertoe aan na te denken over hoe hun vriendelijke daden het vermogen hebben om anderen goed te laten voelen. Blij te maken. Het maakt jouw kind tegelijkertijd duidelijk dat je het belangrijk vindt dat hij of zij aardig is voor anderen. Sociaal. Dat jouw aandacht veel verder reikt dan hun schoolprestaties.

9. ”Wat zou je graag willen leren of proberen op school?

Deze vraag kan ertoe leiden dat jouw kind gestimuleerd wordt zijn horizon te verbreden door nieuwe activiteiten te ondernemen. Bijvoorbeeld door een nieuw instrument te leren bespelen of deel te nemen aan een (sport)club. Soms gaan kinderen zo op in hun huidige activiteiten waardoor ze vergeten op zoek te gaan naar nieuwe uitdagingen. Deze vraag herinnert hen eraan dat er in het leven nog zoveel te ontdekken en uit te proberen valt.

10. ”Is er vandaag iets misgegaan, waar je van hebt geleerd?”

Kinderen moeten weten dat fouten niet iets zijn om je voor te schamen, maar dat het prachtige leermomenten zijn. Hoe meer je fouten en mislukkingen normaliseert, hoe groter de kans dat jouw kind zal herkennen hoe het verantwoordelijkheid kan nemen en van zijn misstappen kan leren.

Gesprek tussen ouder en kind

Om het meeste uit deze vragen te halen, is het van cruciaal belang om eerst de juiste voorwaarden te creëren voor een gesprek. Zodat je kind zich echt op zijn of haar gemak voelt. En de behoefte voelt om dingen met je te delen. Denk aan zaken als:

  • Luister actief. Toon oprechte interesse door oogcontact te houden en positief te reageren op hun verhalen.
  • Kies een goed moment. Jouw kind staat waarschijnlijk niet te popelen om te praten als het thuiskomt. Soms zijn de beste momenten als je samen uit het raam staart tijdens het autorijden. Of tijdens het eten. Gewoon op ongedwongen en fijne momenten samen. M
  • Stel een beperkt aantal vragen. Stel niet te veel vragen, anders kan je nieuwsgierigheid aanvoelen als een ondervraging. Als jouw kind niet wil praten, ga dan verder met een ander onderwerp om uw gesprekken over school leuk te houden. Of houd gewoon lekker even je mond. En ga gewoon eens naast elkaar zitten. Zonder mobiel. Observeer je kind. Hoe ziet het eruit? Hoe hangen de schouders? Wat straalt het uit?
  • Geef het voorbeeld. Vertel dingen over je eigen dag. Praat over de hoogte- en dieptepunten. Laat zien dat het oke is om deze te hebben. Wees transparant.
  • Geef niet meteen advies. Weersta écht de drang om jouw kind te vertellen wat het moet doen als het zegt dat het een probleem heeft ondervonden. Verwoord gewoon eens de gevoelens en gedachten die ze zelf met je delen. Zo sluit je mooi aan. En wellicht ontstaat er dan ruimte om mee te denken over eventuele oplossingen. Wat heeft jouw kind eigenlijk zelf al bedacht?

Zet hem op! Soms is het mooiste contact even samen op de bank zitten en niks zeggen.

Kom naar theatershow ‘Ons Kind’. De magische productie over opvoeden die met niets te vergelijken is.

Je wilt dolgraag dat je kind gelukkig is. Hem of haar écht het beste geven. Van baby tot tiener. Maar hoe bereik je dit?

Welkom in de wereld van Ons Kind. De muziektheater show waaraan psychologen en theatermakers 4 jaar hebben gewerkt. Zodat jij als nooit tevoren ervaart wat jouw kind écht van jou nodig heeft. Om de beste kansen in het leven te krijgen.

Of je nu kinderen hebt, met kinderen werkt, of zelf ooit kind bent geweest; deze show is zo diepgaand dat ze jouw opvoeding voorgoed verandert.

We zien je snel!

Andere artikelen:

BLIJF OOK OP DE HOOGTE

Wil je vaker relatietips ontvangen? Kom erbij!

Psychologieintheater

Het beste van psychologie, in theater.

contact