Er zijn op het gebied van opvoeding zoveel boeken, zoveel cursussen en zoveel artikelen op de markt, waardoor ik ouders regelmatig hoor zeggen ‘iedereen zegt weer wat anders’.
Iedereen lijkt wat anders te adviseren, en ouders raken al snel het spoor bijster. Nu is het wel degelijk zo dat de wetenschap ons hele mooie eenduidige inzichten heeft gebracht wat de opvoeding van onze kinderen betreft; om ze uit te kunnen laten groeien tot sociale, liefdevolle en zelfbewuste mensen. En dit begint toch echt bij bewust ouderschap. Heel complex. Maar zo verrijkend voor jouw kinderen en jezelf. Vandaar we een aantal jaar geleden besloten om de mooiste inzichten in een voorstelling te stoppen ‘Ons Kind’. Maar ik snap je. Het is veel. En dus zou heel fijn zijn als er een soort naslagwerk is, waarin je de 10 belangrijkste tips voor de omgang kunt nalezen.
En aan de koelkast kunt hangen. Of boven je bed. Nou mensen, bij deze!
10 dingen die zelfbewuste ouders doen. Zet hem op!
Voorspelbaarheid is heel belangrijk. Het is een van de belangrijke pijlers van de hechtingsrelatie met onze kinderen. Ze moeten erop kunnen vertrouwen dat we doen wat we zeggen. Dit biedt veiligheid , vertrouwen en zorgt voor respect. Dit betekent ook dat we geen ‘regels’ (ik spreek liever van gebruiken) in het leven moeten roepen die we niet kunnen waarmaken of consequent kunnen uitvoeren.
Kinderen willen hun ouders echt een plezier doen. En dit is tegelijkertijd iets waar we heel voorzichtig mee om moeten gaan. Een kind zal vaak alles doen om zijn ouders te behagen. Om die waardering te ervaren. Telkens je kind prijzen dat het zo lekker stilletjes in een hoekje zit te spelen en geen aandacht vraagt, kan ervoor zorgen dat jouw kind niet meer durft om op de voorgrond te treden, uit angst jouw waardering te verliezen.
Anderzijds, als we met dit mechanisme voorzichtig en zelfbewust omgaan, kan het zo waardevol zijn om te benoemen wat we zo fijn vinden aan onze kinderen en hun gedrag. En hierbij zo concreet mogelijk te zijn. Door specifieke gedragingen te benoemen, als ‘ik vond het erg fijn te zien dat je je woorden gebruikte om te vertellen tegen je zusje dat je het niet leuk dat ze jouw auto afpakte’.
Laat kinderen de natuurlijke gevolgen van hun acties of keuzes ervaren (tenzij het schadelijk of gevaarlijk is). Dit is essentieel om te leren.
Door kinderen de natuurlijke gevolgen van hun keuzes te laten ervaren, voorkom je ook een eventuele machtsstrijd. De ‘natuur lost het feitelijk voor je op’. Dus als jouw kind bijvoorbeeld haar zomersandalen op een regenachtige koude winterdag wil dragen, overweeg dan om het haar toe te staan. Ze zal ervaren dat dit niet zo’n goed idee was. En misschien is het een prima idee, en kun je jezelf afvragen waarom je hiermee wilt bemoeien?
Vertel kinderen wat je graag wilt zien in plaats van wat je NIET wilt zien. Zeg bijvoorbeeld ‘rustig lopen op de gang’ in plaats van ‘niet rennen’.
Onze hersenen detecteren vaak het woordje ‘niet’ niet, dus je vergroot enkel de kans dat bepaald gedrag vertoond wordt.
Als ik u nu bijvoorbeeld vraag om ‘niet aan een blauwe olifant te denken, durf ik te garanderen dat u nu toch aan een blauwe olifant denkt.’
Daarnaast gaat het woord ‘niet’ niet uit van vertrouwen. Je laat doorschemeren dat je bepaald negatief gedrag al van hen verwacht en brengt hen zelfs op momenten op ideeën. ‘Ja, leuk, dit is inderdaad een leuke lange gang, daar kun je lekker rennen!
Fouten maken ,”falen” en teleurstelling ervaren zijn essentiële levenservaringen die kinderen de mogelijkheid bieden om goede copingsvaardigheden te leren en te oefenen. Laat ze dus echt fouten maken. Probeer geen grasmaaier ouder te worden, door hun leven zo in te richten dat ze geen fouten kunnen maken. Hiermee ontneem je ze prachtige leermomenten in het leven. En leren ze niet met tegenslag omgaan. Incasseringsvermogen te ontwikkelen. Een gelukkig kind is geen blij kind, maar een kind dat frustraties kan voelen en doorstaan.
THEATERSHOW ONS KIND
Onderzoek toont aan dat positieve aanrakingen als een knuffel, een aai, een omhelzing cruciaal is voor de ontwikkeling en welzijn van onze kinderen. Neem dus elke dag de tijd om je kinderen te knuffelen. Even aan te raken. Zoals bij het ontwaken, of wanneer ze voor de tv hebben gezet. Deze aanraking zorgt weer voor die belangrijke afstemming. Voor die goede hechtingsrelatie.
Houd je kind niet van aanraken, laat hem of haar dan voelen hoe fijn je het vindt om samen met hen op de bank te zitten. Benoem dit. Of stop een lief briefje in hun broodtrommel met de tekst ‘ik ben zo blij dat jij mijn kind bent’.
Wil je je kind bijsturen in zijn gedrag, geef dan altijd feedback op het gedrag. Maar nooit op de persoon. Dit is schadelijk.
Als jouw kind gedrag vertoont dat je niet fijn vindt, zeg bijvoorbeeld ‘ik vind dit gedrag niet leuk’ (wees heel specifiek, zie punt 4) of ‘in dit huis slaan wij elkaar niet, ik wil dat, of ik verwacht dat….’ in plaats van ‘wat is er in godsnaam mis met jou?’ of ‘ik word gek van je!’, ‘jij bent altijd zo…..’
Jouw kind kan zijn gedrag veranderen, maar niet wie hij is. Dergelijke uitspraken kunnen op de lange termijn zelfs schadelijk zijn voor het zelfbeeld.
Let bij het geven van feedback ook op je non-verbale communicatie als lichaamstaal en de toon van je stem. Deze non-verbale signalen zijn heel krachtig en kunnen de boodschap van je woorden veranderen. Als je bijvoorbeeld op geïrriteerde toon iets tegen je kind zegt, al is het iets liefs, kan het heel verkeerd over komen. En verwarrend zijn. Want wat bedoel je nu eigenlijk? Waar kan jouw kind nu van uitgaan? Wees congruent.
Als kinderen moe zijn of honger hebben, kunnen ze zich niet meer concentreren. Ook niet op jouw wijze lessen. Zorg ervoor dat kinderen zowel fysiek en mentaal uitgerust zijn, gezond eten, zodat ze informatie kunnen opnemen en hun gedrag of keuzes aan te passen waar nodig.
En dit is toch vooral oefening, geduld en doorzettingsvermogen. Juist als het leven tegenzit. Om dingen te bereiken, Leer je je kind vol te houden, frustratie te tolereren en geduld te houden.
Met je gevoel is niks mis. Dit mag er zijn. Dat is de boodschap die we onze kinderen moeten geven. We zullen hen weliswaar geregeld moeten begrenzen in hun uitingen van dit gevoel, door hen te leren dat we niet het jongere broertje slaan als we jaloers zijn. Maar met het voelen is niks mis. Een kind moet in contact kunnen blijven staan met al zijn gevoelens, zowel mooie als minder mooie gevoelens. En toch wijzen we hen vaak hierop af ‘Hou is op, doe is niet zo boos’. Of ‘daar hoef je toch niet jaloers op te zijn, doe is normaal, hou oud ben je nou?’
Omarm hun emoties, en erken ze. Zodat we onze kinderen helpen bij de verwerking ervan. Gek toch? Dat wij wel recht hebben op onze boosheid, maar onze kinderen in onze ogen vaak niet.
Zet hem op!
Liefs Dr. David Blom
Wil je meer inspiratie ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief:
Kom naar theatershow ‘Ons Kind’. De magische productie over opvoeden die met niets te vergelijken is.
Je wilt dolgraag dat je kind gelukkig is. Hem of haar écht het beste geven. Van baby tot tiener. Maar hoe bereik je dit?
Welkom in de wereld van Ons Kind. De muziektheater show waaraan psychologen en theatermakers 4 jaar hebben gewerkt. Zodat jij als nooit tevoren ervaart wat jouw kind écht van jou nodig heeft. Om de beste kansen in het leven te krijgen.
Of je nu kinderen hebt, met kinderen werkt, of zelf ooit kind bent geweest; deze show is zo diepgaand dat ze jouw opvoeding voorgoed verandert.
We zien je snel!