Fouten maken. Heel eerlijk, we vinden het vaak afschuwelijk. Zeker als we anderen hiermee kwetsen of onszelf flink te kakken zetten. En toch, fouten maken is essentieel om te leren. We weten het. En toch vinden we het behoorlijk lastig om goed op de fouten van onze kinderen te reageren. Waardoor kinderen hun fouten verdoezelen, ontkennen, en er niet meer van kunnen leren, met alle gevolgen van dien. Waarover straks meer.
Fouten maken, eigenlijk is het heel waardevol. Vanochtend stond ik met mijn schoenen in de hondenstront. Mijn schuld. Ik was vergeten de hond naar buiten te doen, en flats daar ging ik. Een fout, zoals ik er zoveel maak. Net als u. En heel eerlijk, Het is gemakkelijk de hond de schuld te geven. Ze gaat er toch niet tegenin. Of als mijn partner ernaar vraagt, te ontkennen dat ik hem vergeten ben. Maar eigenlijk moeten we onze fouten vieren. Daar begint het. Ook bij onze kinderen. Zo belangrijk voor hun leerprestaties, hun geluk in het leven, en eerlijkheid.
En toch zijn we vaak niet goed in staat om gunstig op de fouten van onze kinderen te reageren ‘Hoe vaak heb ik nou al gezegd… ‘Wie heeft dit nu weer gedaan?’’ ‘Hoe komt die badkamervloer zo nat’ ‘Als je dat nog een keer doet, dan..’ Het zijn veelgehoorde zinnen. Zo liep ik laatst in de supermarkt en zag ik een jongetje van 2 een blik bonen uit de schappen trekken. Niet veel later hoorde ik de bekende knal op de grond en de moederstem op de achtergrond ‘wat doe je nou weer! Hou er toch eens met op.. Als je vader dit hoort….’
LIEVE INTENTIES
Oké, Het is lastig. Het is vervelend. Waarschijnlijk schamen we ons en toch hebben onze kinderen het nodig. Deze fouten. Om te leren. Want fouten zijn prachtige leermomenten. En achter deze fouten zitten trouwens vaak verrassend lieve intenties. Zo trof ik mijn nichtje eens aan op de badkamer met 5 lege shampoo flesjes. Wat bleek. Ze wilde mama verrassen met een nieuwe shampoo mix. Dit is toch enorm te waarderen.
THEATERSHOW ONS KIND
GRASMAAIER OUDER
We moeten een klimaat voor onze kinderen creëren waarin ze zoveel mogelijk fouten kunnen maken. We moeten ons dus niet opstellen als een ‘grasmaaier ouder’ of helikopter ouder’. Bent u bekend met dit fenomeen? Nee? Het is interessant. Dit zijn ouders die alles op alles zetten om te voorkomen dat hun kinderen fouten maken. Voorbeeld: hun kind niet zelf de broodtrommel voor school laten inpakken, omdat ze dan mogelijk het fruit vergeten. En dus zelf tot het dertiende levensjaar de broodtrommel inpakken. En deze ouders bedoelen het echt goed. Ze willen hun kinderen beschermen. Behoeden. Maar het heeft een negatief effect op hun ontwikkeling. Het is juist super goed hen deze fout keer op keer te laten maken, en samen te onderzoeken hoe het komt dat ze het fruit vergeten. Wat ligt hieraan ten grondslag? Waarin zijn ze kwetsbaarheid en hoe kunnen we dit versterken? Zo leidt fouten tot empowerment.
En dit werkt overigens niet alleen zo bij ouders natuurlijk. Maar ook bij leraren. In een studie waarin de taalvaardigheid van kinderen in meer dan 400 klaslokalen werd onderzocht, ontdekten onderzoekers dat klaslokalen met de hoogste taalwinst leraren hadden die kinderen fouten lieten maken. En hierop gunstig reageerden. Door de fouten kregen leraren inzicht in het leervermogen van het kind en ontwikkelde het kind echt leerplezier. Zonder angst om fouten te maken. En echt gemotiveerd om te groeien in het leven.
FOUTEN VIEREN
Een prachtige tip voor thuis is, om wekelijks je fouten te vieren. Bijvoorbeeld op vrijdagavond onder het genot van een warm kopje chocolademelk en een lekkere kop koffie als gezin je fouten delen met elkaar, hierom smakelijk te lachen, en levenslessen te destilleren. Wat heb ik ervan geleerd en heeft iemand nog tips? Het mooie hiervan is dat we als ouders ook geen hypocrisie ontwikkelen. Want waarom reageren we eigenlijk vaak zo verontwaardigd op de fouten van onze kinderen, terwijl we ze zelf de hele dag maken? We vergeten vrienden te bellen, onze sleutels mee te nemen, laten het gasfornuis aanstaan, zijn te laat voor die deadline. Noem maar op.
Een andere belangrijke tip is om niet boos te worden wanneer onze kinderen hun fout toegeven. Onderzoek toont aan dat kinderen eerder geneigd zijn de waarheid te vertellen wanneer zij positieve resultaten verwachten voor het vertellen van de waarheid. Met andere woorden, kinderen prijzen voor het toegeven van hun fouten (in plaats van hen te straffen) kan een manier zijn om hen aan te moedigen hun fouten toe te geven. Zodat ervan geleerd kan worden. In acceptatie. Door er met vriendelijke ogen naar te kijken. Het verklaart dat kinderen die een dergelijke opvoeding genieten hoger niveaus van geluk rapporten, evenals hogere academische vaardigheden ontwikkelen. Fantastisch toch!
Zet hem op
Kom naar theatershow ‘Ons Kind’. De magische productie over opvoeden die met niets te vergelijken is.
Je wilt dolgraag dat je kind gelukkig is. Hem of haar écht het beste geven. Van baby tot tiener. Maar hoe bereik je dit?
Welkom in de wereld van Ons Kind. De muziektheater show waaraan psychologen en theatermakers 4 jaar hebben gewerkt. Zodat jij als nooit tevoren ervaart wat jouw kind écht van jou nodig heeft. Om de beste kansen in het leven te krijgen.
Of je nu kinderen hebt, met kinderen werkt, of zelf ooit kind bent geweest; deze show is zo diepgaand dat ze jouw opvoeding voorgoed verandert.
We zien je snel!
Wil je vaker relatietips ontvangen? Kom erbij!